Bénéteau Oceanis 473 Clipper - 2022

Professionell
Vilanova de Arousa

Bénéteau Oceanis 473 Clipper - 2022

Pro


12 pers.
4 hytter
15 meter
2022
Bareboat

Gällande POLARIS FARU ONE

Texten automatiskt översatt

Océanis 473 var mycket mångsidig i sin däcksmetod och inredningslayout och var en av Beneteaus stjärnor mellan 2001 och 2008. Denna Finot-Conq-design kombinerar nivån av komfort och god prestanda som eftersträvas av privata redare, med de tuffa kraven i chartern. företag. Océanis 473, designad av Finot-Conq, introducerades för allmänheten 2001 för att ersätta Océanis 461, en Farr-kabinettdesign som introducerades 1996. OC-473 fanns i Béneteau-katalogen ...

Océanis 473 var mycket mångsidig i sin däcksmetod och inredningslayout och var en av Beneteaus stjärnor mellan 2001 och 2008. Denna Finot-Conq-design kombinerar nivån av komfort och god prestanda som eftersträvas av privata redare, med de tuffa kraven i chartern. företag. Océanis 473, designad av Finot-Conq, introducerades för allmänheten 2001 för att ersätta Océanis 461, en Farr-kabinettdesign som introducerades 1996. OC-473 fanns i Béneteau-katalogen fram till 2008, då den ersattes av Océanis 46 designad av Berret/Racoupeau. Tre välrenommerade arkitekter för tre generationer av Océanis i denna viktiga remsa på 13-14 meter lång, där modellerna tävlar samtidigt i det krävande segmentet av ägarbåten och även på den tuffa chartermarknaden. Finot-Conq-tandemen, en obestridlig förespråkare av Open ocean-regattans design i början av 2000-talet, var ansvarig för projektet Océanis 473. Den nya modellen överraskade med den stora volymen på skrovet, med en hög och kraftfull lanseringsbåge, den moderna "L" bultformade kölen och en imponerande balk till praktiskt taget själva akterspegeln. Från första anblick är denna segelbåt lätt för ögonen. Hennes estetik är tidlös, och antar ett attraktivt dubbelt plandäck från längre bak i masten och reser sig något över salongen. Det betydande fribordet på OC-473 döljde därmed sin massiva siluett samtidigt som det gav ett bra takhöjd. Riggen på OC473 är en masttopp med vinklade spridare och baby-stay, med en ganska balanserad fördelning av segel mellan genuan och huvudet. Den viktiga ytan på 150% genuan gillade aldrig charterbolagen, som såg hur deras vårdslösa kunder lätt deformerade seglet. Det är inte en särskilt subtil rigg med inställningarna, men den är solid och lätt att hantera tack vare den kompletta och välordnade riggen som levereras som standard. Mastmanövern på 473:an vidarebefordras till sittbrunnen, där den sköts av ett batteri av Spinlock XT-backar och ett par Lewmar 40ST-vinschar i sittbrunnen. Storleksstången, ärlig i sin längd, finns också i sittbrunnen och genuavinscharna (två Lewmar 56 eller 54ST) finns på karmarna och kan hanteras av rorkulten eller av besättningen från bankerna. Rorsmannen styr med dubbelhjul och sitt säte på vingarna har alltid ett kråktands ryggstag, vilket stör resten av ryggen på akterbalkongen. Sikten mot fören och stödpunkterna med listan är korrekta. En infällbar mittbänk öppnar vägen till en akterplattform som på sin tid verkade oslagbar. Nuförtiden, vana vid de enorma hopfällbara kjolarna som alla segelbåtar har, ifrågasätts den goda storleken på plattformen OC-473. Prestanda på höjden Océanis 473 kan stoltsera med bra prestanda i hela vindområdet från vindar över 5 eller 6 knop. Dess krängningshårdhet är också anmärkningsvärd, särskilt i 2,10 m-versionen. förslag. Nära dragen i cirka 25 knops vind med ett storsegelrev och 2/3 genua utplacerad, håller båten utan ansträngning kurs i 7,2/7,6 knop, med spraycockpit torr och besättningen njuter av landskapet sittande på de bekväma bänkarna i badkaret (bravo för stödstången för fötterna). Den djupa fören med bra utskjutning, samt en viss "U"-form i den främre delen av skrovet, garanterar en mjuk passage genom vågen. På snäva banor förblir hjulbalansen ganska neutral, vilket är typiskt för Finot-Conq-konstruktioner, men det är bäst att inte styra för långt så att du inte tappar ledningen på detta skrov med hög deplacement. Genom att öppna arken med dessa 20/25 knop, stiger hastigheten på OC-473 till drygt 8,5 knop bakifrån och når 9,5/10 knop lång. Genom att placera ut hela genuan med denna vind från fenan förblir hastigheten konstant med tvåsiffriga siffror och även om rorsmannen måste vara mer uppmärksam, råder känslan av lätt fart i programmet. Océanis sittbrunn är bekväm både vid ankar och under segling. Korkulationen från bog till akter är bekväm, rorsätet är behagligt och de sex (eller till och med åtta) besättningsmedlemmar som båten erkänner kommer att finna sig tillfreds med att manövrera eller sitta på bänkarna. Oceanis 473 tillhör en generation av segelbåtar som fortfarande inte ansåg att de stora utomhusborden -med kylskåp och disklåda - var obligatoriska. I OC-473 är utomhusbordet tillverkat av lyxigt lackerat mahogny-trä och är utfällbart och även lätt avtagbart (bärväska ingår), vilket gör att endast en rörformad struktur av rostfritt stål syns som fungerar som både ledstång och fotstöd med listan. En mycket praktisk lösning. Stor volym interiörer Inuti erbjuder 473 versioner för alla navigationsprogram, med två, tre eller fyra enorma dubbelhytter och två badrum. Oavsett version är det centrala vardagsrummet mycket rymligt (3,55 x 3,92 m.), och skiljer sig - beroende på version - av det "L"-formade köket bredvid entrén eller längs sidan av vardagsrummet. Navigatorns yta (som byter sida beroende på pentryversion) är densamma som tidigare, med en sits mot fören, lådor, hyllor och skåp för små föremål, bra utrymme för att visa sjökorten, en fasad panel för att bädda in elektroniken och en praktisk frontpanel som gör att både små instrument kan bäddas in och användas som handskfack. Om man antar att sjökortstabellerna gradvis förlorar sitt existensberättigande i moderna segelbåtar, kan denna navigatörs område alltid återvinnas som ägarens "kontor", utrustning som efterfrågas alltmer på segelbåtar av denna längd. På konstruktionsnivå tog OC-473 ytterligare ett steg framåt i Beneteaus pågående process att omvandla sina motformar till praktiskt taget integrerade delar från golv till tak. I OC-473 bildar motformen inte bara skrovförstärkningarna, utan stöder också diskret skotten och en stor del av möblerna och fogar ihop allt med olika typer av lim. Det är ett byggsystem väldigt anpassat för stora serier, gediget och slitstarkt som Beneteau behärskar perfekt. Snickeriet, helt i trä i en elegant mörk mahognyton, är elegant och tilltalande för ögat. På Bénéteau är de mästare när det gäller att pricka ett eminent industriellt snickeri med dekorativa detaljer och smakfulla tillbehör. Denna skicklighet hos varvet får oss att glömma att basen för möblerna är ett enkelt snickeri och grundläggande ytbehandlingar. Pris även till överflöd av praktiska hyttventiler och luckor (totalt 19), förutom de fasta metakrylaterna i fören av kabinen. Mellan dem garanterar de god ventilation och förhindrar att träets mörka toner tar bort glädjen i rummen.

Muy versátil en su planteamiento de cubierta y de distribución interior, el Océanis 473 fue una de las estrellas de Beneteau entre 2001 y 2008. Este diseño Finot-Conq combina el nivel de confort y buenas prestaciones que buscan los armadores particulares, con las duras exigencias del negocio del charter. El Océanis 473, diseño de Finot-Conq, fue presentado al público en 2001 en sustitución del Océanis 461, un diseño del gabinete Farr a su vez presentado ...

Muy versátil en su planteamiento de cubierta y de distribución interior, el Océanis 473 fue una de las estrellas de Beneteau entre 2001 y 2008. Este diseño Finot-Conq combina el nivel de confort y buenas prestaciones que buscan los armadores particulares, con las duras exigencias del negocio del charter. El Océanis 473, diseño de Finot-Conq, fue presentado al público en 2001 en sustitución del Océanis 461, un diseño del gabinete Farr a su vez presentado en 1996. El OC-473 estuvo en catálogo de Béneteau hasta 2008, cuando fue sustituido por el Océanis 46 diseño de Berret/Racoupeau. Tres arquitectos de la máxima reputación para tres generaciones de Océanis en esta importante franja de los 13-14 metros de eslora, donde los modelos compiten de forma simultánea en el exigente segmento del barco de armador y también en el duro mercado del charter. El tándem Finot-Conq, aval indiscutible en diseños Open de regata oceánica a primeros del siglo XXI, fue el responsable del proyecto del Océanis 473. El nuevo modelo sorprendía con el gran volumen de su carena, con una proa de alto y potente lanzamiento, la moderna quilla con bulbo en “L” y una imponente manga hasta prácticamente el mismo espejo de popa. Desde el primer vistazo, este velero entra fácilmente por los ojos. Su estética es intemporal, adoptando una atractiva cubierta en doble flush-deck desde más atrás del palo, remontando ligeramente sobre el salón. El importante francobordo del OC-473 disimulaba de esta manera su masiva silueta proporcionando al tiempo una buena altura de techo interior. El aparejo del OC473 es a tope de palo con crucetas anguladas y baby-stay, con un reparto de velas bastante equilibrado entre el génova y la mayor. La importante superficie del génova al 150% nunca fue del gusto de las empresas de chárter, que veían como sus clientes poco cuidadosos deformaban la vela con facilidad. No es un aparejo muy sutil con los reglajes, pero es sólido y sencillo de manejar gracias al completo y bien dispuesto acastillaje suministrado de serie. La maniobra del palo del 473 queda toda ella reenviada a la bañera, donde la atienden una batería de mordazas Spinlock XT y un par de winches Lewmar 40ST sobre la cabina. La barra de escota de mayor, honesta en su longitud, también está sobre la cabina y los winches del génova (dos Lewmar 56 ó 54ST) quedan sobre las brazolas, pudiendo ser manejados por el caña o por los tripulantes desde los bancos. El timonel gobierna con doble rueda y su asiento en las bandas siempre tiene el back-stay en pata de gallo molestando el reposo de la espalda en el balcón de popa. La visibilidad hacia proa y los puntos de apoyo con la escora son correctos. Una banqueta central escamoteable abre el paso a una plataforma de popa que, en sus tiempos, parecía inmejorable. Hoy en día, acostumbrados a los inmensos faldones abatibles que llevan todos los veleros, el buen tamaño de la plataforma del OC-473 queda en entredicho.Prestaciones a la altura El Océanis 473 puede presumir de buenas prestaciones en toda la franja de vientos a partir de ventolinas sobre los 5 ó 6 nudos. También es notable su dureza de escora, sobre todo en la versión de 2,10 m. de calado. Ciñendo con unos 25 nudos de viento con un rizo en la mayor y 2/3 de génova desplegado, el barco mantiene el rumbo sin esfuerzo a 7,2/7,6 nudos, con la bañera seca de rociones y la tripulación disfrutando del paisaje sentada en los cómodos bancos de la bañera (bravo por la barra de apoyo a los pes). La proa profunda y con buen lanzamiento, así como cierta forma en “U” en la parte de proa del casco, garantizan un suave paso por la ola. En los rumbos cerrados, el equilibrio de la rueda se mantiene bastante neutro, como suele ser habitual en los diseños Finot—Conq, pero es mejor no puntear demasiado para no perder la arrancada de este casco de importante desplazamiento. Abriendo escotas con estos 20/25 nudos, la velocidad del OC-473 sube a unos buenos 8,5 nudos al través, llegando a 9,5/10 nudos al largo. Desplegando todo el génova con este viento por la aleta, la velocidad se mantiene constante con dos dígitos y, aunque el timonel haya de estar más atento, la sensación de velocidad fácil se impone en el programa. La bañera del Océanis es confortable tanto en fondeo como navegando. La corculación de proa a popa es cómoda, el asiento del caña es agradable y los seis (o incluso ocho) tripulantes que admite el barco se encontrarán a sus anchas maniobrando o sentados en los bancos. El Oceanis 473 pertenece a una generación de veleros que aun no consideraban las grandes mesas exteriores –con nevera y cofre para la vajilla- obligatorias. En el OC-473, la mesa exterior está hecha con lujosa madera tono caoba barnizada y es desplegable y también fácilmente desmontable (bolsa de transporte incluida), dejando sólo a la vista una estructura tubular inoxidable que sirve tanto de pasamano como de apoyapiés con la escora. Una solución muy práctica.Interiores de gran volumen En el interior, el 473 propone versiones para todos los programas de navegación, con dos, tres o cuatro enormes camarotes dobles y dos baños. Sea cual sea la versión, el salón central es muy amplio (3,55 x 3,92 m.), diferenciándose –según la versión- por la cocina en “L” junto a la entrada o a lo largo del lateral del salón. La zona del navegante (que cambia de banda según la versión de cocina) es de las de antes, con asiento mirando a proa, cajones, estantes y taquillas para pequeños objetos, buen espacio para desplegar las cartas, panel biselado para empotrar la electrónica y un práctico panel frontal que tanto permite empotrar pequeños instrumentos como ser utilizado como guantera. Asumiendo que las mesas de cartas van perdiendo paulatinamente su razón de ser en el interior de los modernos veleros, esta zona del navegante siempre se puede reciclar como ‘despacho’ del armador, un equipamiento cada día más solicitado en veleros de esta eslora. A nivel de construcción, el OC-473 dio otro paso adelante en el permanente proceso de Beneteau para convertir sus contramoldes en piezas prácticamente integrales desde el suelo al techo. En el OC-473, el contramolde no solo conforma los refuerzos del casco, sino que también se ocupa discretamente de hacer de soporte a los mamparos y buena parte del mobiliario, conjuntándolo todo entre sí mediante distintos tipos de adhesivos. Es un sistema de construcción muy adaptado a las grandes series, solido y duradero que Beneteau domina a la perfección. La carpintería, toda ella en madera de un elegante tono caoba oscuro, es elegante y agradable a la vista. En Bénéteau son maestros a la hora de salpicar una carpintería eminentemente industrial con detalles decorativos y accesorios de buen gusto. Esta habilidad del astillero hace olvidar que la base del mobiliario es una ebanistería sencilla y de acabados básicos. Premio también a la profusión de portillos y tambuchos practicables (19 en total), además de los metacrilatos fijos a proa de la cabina. Entre ambos garantizan una buena ventilación y evitan que los tonos oscuros de la madera resten alegría a las estancias.


Detaljer

Hyresvillkor

Typ av uthyrning
Bareboat
Tiden för början och slutet av denna uthyrning :
10:00 / 19:00
Säkerhetsdeposition
(Hanteras direkt av ägaren)
Annullerings Policy
Personifierad

Båt

Typ av båt
Segelbåt (Kölbåt )
Modell
Bénéteau - Oceanis 473 Clipper
Byggnadsår
2022
Licensierad kapacitet
12
Antal hytter
4
Antal sängar
11
Antal toaletter
2
Längd (m)
15
Bredd (m)
4,7
Förslag (m)
1,7
Bränsletyp
Disel
Bränslekapacitet
450 L
Färskvattentank
150 L
Husdjur är tillåtna ombord
Nej
Plats
Hamn
Säkerhetsutrustning
Till havs
Andra avgångsalternativ
Vilanova de Arousa

Används

Heldagsutflykt
Kryssning
Vattenaktiviteter
Regatta

Utrustning

Komfort

Markis
Bord
Sängkläder
Gratis parkering på plats
Badbrygga
Landgång
MP3 spelare

Energi

200V uttag
USB-kontakt

Kök

Kyl
Frys
Diskho
Ugn
Gas spis
Kaffemaskin

Fritid

Badstege
Snorklings utrustning

Navigation

GPS
Ekolod
Spinnaker
Elektriskt ankarspel
Jolle
Auto-pilot
Utombordsmotor
Bogpropeller
VHF
AIS
Hastighetsmätare
Vindinstrument
Kompass
Lazy bag
Säkerhetssele
Radar
Full latt storsegel
Rullgenua
Dubbla rattar

Sanitär

Dusch
Varmvatten
Färskvattentank (150 L)
Badrum (2)
Gråvattentank

Tillägg

Limpieza Final
Obligatoriskt
/ uthyrning
Nettoyage final

Online betalning

/ uthyrning
Open bar i full day

Online betalning

/ dag

Vart ligger båten?


Om ägaren, Eduardo
Eduardo
Medlem sen 2022
PROFESSIONELL
Se alla båtar från denna pro
Från
/ dag